L.p |
Szkoła / Placówka |
Udział % pracowników |
% za strajkiem |
1. |
Samorządowe Przedszkole 12 |
100 |
92 |
2. |
Samorządowe Przedszkole 123 |
90 |
92 |
3. |
Samorządowe Przedszkole 44 |
93 |
100 |
4. |
Samorządowe Przedszkole 61 |
88,2 |
100 |
5. |
Samorządowe Przedszkole 65 |
100 |
93 |
6. |
Samorządowe Przedszkole 178 |
95 |
86 |
7. |
Samorządowe Przedszkole 162 |
88 |
93 |
8. |
Samorządowe Przedszkole 79 |
87 |
95 |
9. |
Samorządowe Przedszkole 80 |
75 |
100 |
10. |
Samorządowe Przedszkole 90 |
85,7 |
77,8 |
11. |
Samorządowe Przedszkole 124 |
75 |
100 |
12. |
Samorządowe Przedszkole 14 |
84 |
94,6 |
13. |
Samorządowe Przedszkole 20 |
88 |
86 |
14. |
Samorządowe Przedszkole 122 |
82 |
92 |
15. |
Samorządowe Przedszkole 139 |
77 |
83 |
16. |
Samorządowe Przedszkole 4 |
77 |
94 |
17. |
Szkoła Podstawowa 1 |
89,8 |
88,6 |
18. |
Szkoła Podstawowa 2 |
87 |
95 |
19. |
Szkoła Podstawowa 3 z Oddziałami Integracyjnymi |
79 |
65 |
20. |
Szkoła Podstawowa 4 |
83,5 |
80 |
21. |
Szkoła Podstawowa 18 |
90 |
97 |
22. |
Szkoła Podstawowa z Oddziałami Integracyjnymi 22 |
86 |
95 |
23. |
Szkoła Podstawowa 38 |
85 |
91 |
24. |
Szkoła Podstawowa 64 |
85 |
74 |
25. |
Szkoła Podstawowa 95 |
78 |
98,5 |
26. |
Szkoła Podstawowa 114 |
74 |
94 |
27. |
Szkoła Podstawowa 39 |
90,5 |
97 |
28. |
I Liceum Ogólnokształcące |
77 |
86 |
29. |
II Liceum Ogólnokształcące |
73 |
90 |
30. |
V Liceum Ogólnokształcące |
66 |
93 |
31. |
VI Liceum Ogólnokształcące |
67 |
93 |
32. |
VIII Liceum Ogólnokształcące |
78,5 |
92 |
33. |
X Liceum Ogólnokształcące |
93,6 |
78 |
34. |
XIII Liceum Ogólnokształcące |
85 |
98 |
35. |
XX Liceum Ogólnokształcące |
75,7 |
86,8 |
36. |
XLI Liceum Ogólnokształcące |
79 |
95 |
37. |
XLII Liceum Ogólnokształcące |
87 |
94 |
39. |
Szkoła Podstawowa nr 10 |
86 |
82 |
40 |
Zespół Szkolno Przedszkolny nr 6 |
82 |
89 |
41. |
Zespół Szkół Ogólnokształcących Mistrzostwa Sportowego |
80 |
83 |
42. |
Zespół Szkolno Przedszkolny nr 3 |
93 |
88 |
43. |
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 9 |
90,4 |
88 |
44. |
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 11 |
89 |
80 |
45. |
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 13 |
78 |
83 |
46. |
Zespół Szkół Specjalnych nr 2 |
85,7 |
66 Zwolniona ze strajku Uchwałą Zarządu Oddziału ZNP |
47. |
Zespół Szkół i Placówek Specjalnych |
83 |
96,5 |
48. |
Zespół Szkół Energetycznych |
88 |
88 |
49. |
Zespół Szkół Mechanicznych nr 1 |
71, 6 |
85 |
50. |
Zespół Szkół Mechanicznych nr 4 |
56 |
96 |
51. |
Zespół Szkół Inżynierii Środowiska i Melioracji |
97 |
88,7 |
52. |
Zespół Szkół Ekonomicznych |
83,5 |
91,5 |
53. |
Zespół Szkół Chemicznych |
60 |
90 |
54. |
Zespół Szkół PGNiG |
66 |
60 |
55. |
Zespół Szkół nr 1 |
74 |
92 |
56. |
Zespół Szkół Przemysłu Spożywczego |
55 |
39 NIE |
57. |
Ogólnokształcąca Szkoła Muzyczna I sp |
85 |
87 |
58. |
SOSW 4 |
71 |
88 Zwolniona ze strajku Uchwałą Zarządu Oddziału ZNP |
59. |
SOSW „Centrum Autyzmu” |
60 |
92 Zwolniona ze strajku Uchwałą Zarządu Oddziału ZNP |
|
|
|
|
61. |
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna Powiatu Krakowskiego |
55 |
62 |
62. |
Krakowski Ośrodek Terapii |
57,5 |
89 |
63. |
Poradnia Psychologiczno – Pedagogiczna nr 1 |
68 |
93 |
64. |
Specjalistyczna Poradnia Psychologiczno Pedagogiczna dla Dzieci z Niepowodzeniami Edukacyjnymi |
82 |
100 |
65. |
Centrum Kształcenia Ustawicznego |
55 |
89 |
66. |
Centrum Kształcenia Praktycznego |
83 |
90 |
Przypominamy, że zgodnie z przepisami zaistnienie okoliczności uzasadniających konieczność sprawowania przez pracownika osobistej opieki nad zdrowym dzieckiem do lat 8 z powodu nieprzewidzianego zamknięcia żłobka, klubu dziecięcego, przedszkola lub szkoły, do których dziecko uczęszcza, jest usprawiedliwioną nieobecnością pracownika w pracy. Stanowi tak § 3 pkt 3 Rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z 15 maja 1996 r. w sprawie sposobu usprawiedliwiania nieobecności w pracy oraz udzielania pracownikom zwolnień od pracy (tekst jednolity: Dz. U. z 2014 r., poz. 1632). Dowodem usprawiedliwiającym nieobecność w pracy z tego powodu jest oświadczenie pracownika.
Należy pamiętać, że pracownik powinien uprzedzić pracodawcę o przyczynie i przewidywanym okresie nieobecności w pracy, jeżeli przyczyna tej nieobecności jest z góry wiadoma lub możliwa do przewidzenia (przyczyną nieobecności może być ogłoszenie strajku w przedszkolu, do którego uczęszcza dziecko pracownika). O nieobecności z takiej przyczyny i przewidywanej długości tej nieobecności, pracownik jest obowiązany zawiadomić pracodawcę niezwłocznie, nie później jednak niż w drugim dniu nieobecności w pracy.
Jeżeli obowiązujący u danego pracodawcy regulamin pracy lub układ zbiorowy pracy nie określa sposobu zawiadomienia pracodawcy o przyczynie nieobecności pracownika w pracy, zawiadomienia tego pracownik dokonuje osobiście lub przez inną osobę, telefonicznie lub za pośrednictwem innego środka łączności albo drogą pocztową, przy czym za datę zawiadomienia uważa się wtedy datę stempla pocztowego. Niedotrzymanie terminu może być usprawiedliwione szczególnymi okolicznościami uniemożliwiającymi terminowe dopełnienie przez pracownika obowiązku określonego w tym przepisie, zwłaszcza jego obłożną chorobą połączoną z brakiem lub nieobecnością domowników albo innym zdarzeniem losowym.
Okres usprawiedliwionej nieobecności rodzica w pracy z powodu zamknięcia przedszkola lub szkoły, jest okresem, za który pracownik otrzymuje zasiłek opiekuńczy. Wynika to z treści art. 32 ust. 1 pkt 1 ustawy z 25 czerwca 1999 r. o świadczeniach pieniężnych z ubezpieczenia społecznego w razie choroby i macierzyństwa (tekst jednolity: Dz. U. z 2017 r., poz. 1368 ze zm.).
Zgodnie z art. 33 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, zasiłek opiekuńczy przysługuje przez okres zwolnienia od wykonywania pracy z powodu konieczności osobistego sprawowania opieki, w tym przypadku nie dłużej jednak niż przez okres 60 dni w roku kalendarzowym.
Miesięczny zasiłek opiekuńczy wynosi 80% podstawy wymiaru zasiłku (art. 35 ust. 1 ustawy).
Powyższe uprawnienie przysługuje rodzicom, współmałżonkowi albo współmałżonce rodzica oraz osobom, które przysposobiły dziecko lub przyjęły na wychowanie i utrzymanie. Uprawnienie do zasiłku nie przysługuje jednak, gdy inni członkowie rodziny pozostający we wspólnym gospodarstwie domowym, mogą zapewnić dziecku opiekę.
W związku z napływającymi do Zarządu Głównego ZNP informacjami, w myśl których inspektorzy pracy dokonują kontroli szkół i placówek oświatowych dotyczących przebiegu sporów zbiorowych, niniejszym informujemy, iż Państwowa Inspekcja Pracy w żadnym zakresie nie jest uprawniona do:
- badania legalności sporu zbiorowego,
- badania, czy żądania przedstawione przez związki zawodowe mogą być przedmiotem sporu zbiorowego,
- badania, czy związek zawodowy jest uprawniony do wszczęcia sporu zbiorowego,
- badania, czy referendum strajkowe zostało przeprowadzone prawidłowo,
- badania, czy strajk został przeprowadzony zgodnie z prawem,
- ingerowania w przebieg sporu zbiorowego (wydawania wytycznych, zaleceń oraz instruowania pracodawcy lub związku zawodowego itp.).
W trakcie sporu zbiorowego Państwowa Inspekcja Pracy może jedynie przeprowadzić normalne czynności wynikające z uprawnień przewidzianych ustawą o PIP, które mogą polegać m. in. na nałożeniu kary pieniężnej na pracodawcę za nieprzestrzeganie prawa pracy – oczywiście nie w zakresie toczącego się sporu zbiorowego, gdyż wtedy inspektor PIP sprawowałby już w tym zakresie funkcje kontrolne, do których nie jest uprawniony (dr Janusz Żołyński w: Ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Komentarz. WKP 2012. Lex).
Nie są jasne powody, dla których pracodawcy powinni niezwłocznie informować inspektorów pracy o wszczętych sporach zbiorowych. Nieuregulowane zostały również konsekwencje prawne niedopełnienia tego obowiązku (M. Światkowski w: Zbiorowe Prawo Pracy. Komentarz. red. prof. dr hab. Jerzy Wratny, red. dr Krzysztof Walczak 2009, Legalis).
W świetle powyższego, zdaniem Związku Nauczycielstwa Polskiego, nie może być wątpliwości, iż niezgłoszenie sporu zbiorowego przez dyrektora szkoły okręgowemu inspektorowi pracy nie skutkuje nielegalnością sporu zbiorowego. Apelujemy jednak o dopełnienie tego obowiązku przez tych nielicznych dyrektorów, którzy go jeszcze nie dopełnili. Z informacji posiadanych przez ZNP wynika bowiem, iż na dzień 29 marca 2019 r. okręgowi inspektorzy pracy otrzymali zgłoszenia sporów zbiorowych od niemalże 14 tys. szkół i placówek oświatowych oraz ich zespołów, a więc ponad 90%tych, w których wszczęto spory zbiorowe. Dla porównania w roku 2008, kiedy odbył się jeden z największych strajków w placówkach oświatowych po 1989 r. okręgowi inspektorzy pracy otrzymali zgłoszenia jedynie o 4610 sporach zbiorowych
W dniu 22 lutego 2019 roku w Instytucie Historii UJ odbył się II etap (etap finałowy) konkursu.
Lista lista laureatów, którym przysługuje nagroda główna – indeks na studia dzienne na kierunku historia od roku akademickiego 2019 / 2020 przedstawia się następująco:
- Zuzanna Bielak, V Liceum Ogólnokształcące im. Augusta Witkowskiego w Krakowie;
- Olaf Senission, Zespół Szkół Mistrzostwa Sportowego w Krakowie;
Gratulujemy!
Ponadto status finalistów konkursu otrzymują:
3. Krzysztof Lichota, Zespół Szkół im. Ks. Dańkowskiego w Jordanowie;
4. Anna Rubin, X Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Krakowie;
5. Jakub Gicala, II Liceum Ogólnokształcące im. Orła Białego w Bochni;
6. Andrzej Para, Zespół Szkół Łączności w Krakowie;
7. Dawid Wiktor, Zespół Szkół Energetycznych w Krakowie;
8. Wojciech Banaś, II Liceum Ogólnokształcące im Króla Jana III Sobieskiego w Krakowie;
9. Jan Kost, Zespół Szkół Łączności w Krakowie
Za Kapitułę Konkursu:
przewodniczący: dr Paweł Sękowski – Uniwersytet Jagielloński
sekretarz: mgr Tomasz Wilczyński – Związek Nauczycielstwa Polskiego
10 stycznia br. Zarząd Główny ZNP podjął uchwałę o sporze zbiorowym. Teraz do 8 lutego br. oddziały Związku Nauczycielstwa Polskiego mają przedstawić nasze żądania i postulaty pracodawcy, czyli dyrektorowi szkoły, przedszkola, czy placówki oświatowej. Mamy tylko jeden postulat: wzrost płacy zasadniczej nauczycieli i pracowników szkolnej administracji i obsługi 0 1000 złotych. Spełnienie tego postulatu pozwoli na zrównanie płac w oświacie ze średnim wynagrodzeniem w Polsce.
Strajku w oświacie nie można po prostu ogłosić i przeprowadzić. Wszystkich nas obowiązuje ustawa o rozwiązywaniu sporów zbiorowych. Żeby strajk spełnił swoją rolę, musi być legalny. Aby dana szkoła (placówka) – a właściwie jej pracownicy – mogła strajkować, należy przeprowadzić procedury związane ze sporem zbiorowym. Robi to oddział Związku Nauczycielstwa Polskiego w placówkach objętych swoim działaniem, można to również zrobić w szkołach w których nie ma ZNP. Pierwszym krokiem jest przedstawienie pracodawcy żądań i przesłanie stosownego pisma dyrektorowi. Chociaż wysokość stawek wynagrodzenia zasadniczego określa minister edukacji w corocznym rozporządzeniu płacowym, to zgodnie z prawem z postulatem płacowym należy wystąpić do pracodawcy, a nie ministerstwa edukacji. Dlatego kierujemy swoje żądania do dyrektorów.
NEGOCJACJE
Niespełnienie przez pracodawcę żądań oznacza rozpoczęcie drugiego etapu – Rokowań. To krok drugi. Celem rokowań jest dojście przez strony do porozumienia w zakresie zgłoszonych żądań. Kolejnym etapem są mediacje: w przypadku braku porozumienia na etapie rokowań spór przechodzi etap mediacji. W trakcie mediacji może być zorganizowany strajk ostrzegawczy, nie jest on jednak obowiązkowy.
STRAJK
Dopiero nieosiągnięcie porozumienia rozwiązującego spór zbiorowy w trakcie mediacji otwiera drogę do zorganizowania strajku.